Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

Skip to content
Musikstund på Kila daghem hösten 2024. Från vänster: Saga Lahtinen, Noah Lundén, Oliver Leppäkoski, Alpi Rautiainen Poirie, Lyyti Pöytäniemi, Vanamo Saksa, Veera Tuomaala och Elsie Sjölund. Foto: Paulina Rökman
Glada barn, femåringar, står på ett golv med händerna upp mot taket.

I Raseborg får alla femåringar extra musikpedagogik

I dag 20 november firar vi barnkonventionens dag. Årets tema är barnets rätt att lära sig och för att uppmärksamma musikens betydelse i lärandet har vi besökt en musikstund i Kila daghem i Karis. Genom projektet MusikMagi, finansierat av Stiftelsen BMR, får alla femåringar i hela Raseborg ta del av musikpedagogik under ledning av Raseborgs musikinstitut.

”Nu ska vi leka namnstafett … ” sången ljuder från daghemmets stora sal där åtta barn, deras lärare och musikpedagogen Monica Henriksson sitter i en ring.

Snart blir det fler sånger kombinerade med rörelse. Monica Henriksson plockar fram en gul ukulele och ackompanjerar en höstsång. Barnen får fjäderlätta färgglada dukar som symboliserar höstlöv och snart virvlar löven runt i salen. Sedan leker de igelkottar som rör sig i takt med musiken. Monica Henriksson berättar om den lilla pojken Johan som spelade fiol och komponerade stycket Vattendroppar som gruppen lyssnar till. Johan växte upp och blev Jean Sibelius

Musikstunden på 45 minuter går snabbt och efteråt är barnen nöjda. 

Elsie Sjölund gillade bäst att leka igelkott. 

– Jag tyckte mest om höstsången, med löven, säger Saga Lahtinen.

– Jag tyckte också bäst om igelkotttarna, säger Alpi Rautiainen Poirie.

Barnen berättar att de känner Monica Henriksson eftersom hon varit på daghemmet flera gånger förut och de ofta brukar sjunga, särskilt på samlingen. 

”Rytmiken utgör grunden för allt”

Projektet musikstunder i småbarnspedagogiken i Raseborg beviljades 15 000 euro för 2024–2025 av Stiftelsen BMR. Projektet koordineras av Raseborgs musikinstitut och genomförs i samarbete med Raseborgs stad. Ett mål med projektet är att skapa likvärdiga förutsättningar för alla barn att bekanta sig med och att lära sig om musik. Ett annat är att öka personalens kompetens och att ge dem verktyg att självständigt bedriva musikstunder av hög kvalitet. 

– Eftersom musikstunderna äger rum under dagen, är barnen mer alerta och mottagliga än efter en lång dag på daghemmet, samtidigt som det frigör värdefull tid för familjerna, säger Charlotte Lindh, chef för småbarnspedagogik vid Raseborgs stad.

Hon konstaterar också att musikfostran därmed inte är beroende av föräldrarnas ekonomiska eller tidsmässiga resurser, eller geografiska avstånd.

Monica Henriksson som håller musikstunderna i Raseborgs svenskspråkiga daghem planerar in mycket rytmik, rörelse och sång i varje besök.

– Rytmiken är viktig eftersom den ligger till grund för allt man ska lära sig: läsning, matematik, idrott och rörelse … allt det barnen lär sig i skolan. 

Monica Henriksson tänker mycket på hur musikstunderna kan fånga oroliga barn.

– Musikstunden kräver koncentration och det får de öva på här.

En del övningar är mer krävande, att spela i takt på trummor, men Monica Henriksson påpekar att alla ska få känna att de är bra.

”Alla kan sjunga”

Musik och förmågan att uttrycka sig musikaliskt finns med i grunderna för planen för småbarnspedagogik. Med andra ord är det något alla barn som deltar i småbarnspedagogiken borde få med sig. Varför behövs det ett separat projekt som erbjuder musikpedagogik?

Enligt Monica Henriksson ger det en garanti för att alla då säkert följer läroplanen.

–  Om musik inte är ens starka sida kan det hända att man mest sjunger och till exempel inte tar med rörelse och rytmik. 

Charlotte Lindh säger att musikstunderna ger personalen nya idéer och metoder för musikfostran, vilket stärker den pedagogiska verksamheten.

– På lång sikt tänker vi att projektet kan inspirera till ett fortsatt musikintresse, vilket kan utvecklas till en ny hobby eller fritidsaktivitet.

Monika Henriksson, har du några tips till föräldrar eller andra vuxna som vill ge barnen mer musik?

– Lyssna på musik, dansa, rör på er och sjung – alla kan sjunga! Alla föds med musik och rörelse i kroppen men det förtvinar om man inte får näring.

Musikpedagogen Monica Henriksson (i mitten) besöker Kila daghem och håller musikstund för femåringarna. Från Monica i ringen, från vänster: Alpi Rautiainen Poirie, Lyyti Pöytäniemi, läraren Johanna Saarinen, Veera Tuomaala, Vanamo Saksa, Oliver Leppäkoski, Noah Lundén, Saga Lahtinen, läraren Monika Wikström och Elsie Sjölund. Foto: Paulina Rökman

Du kanske också vill läsa

Beskuren Pärmbild på den svenskspråkiga ungdomsbarometern 2024

Den svenskspråkiga ungdomsbarometern 2024: pojkars och flickors värderingar drar åt olika håll

Läs mer

Fler ansökningar än tidigare – ”behovet större än någonsin”

Läs mer

”Det är synd om bara medelklassens barn har råd med hobbyer”

Läs mer

Så ansöker du om bidrag från Stiftelsen BMR

Läs mer