Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

Skip to content
Heurekabesök. Casper Schmittberg och Zina Zach tillverkar bubblor med hjälp av torris, vatten och såpa. Foto: Cata Portin.

Upptäckarglädje för skolelever på Heureka

Tack vare stöd från Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne har 59 skolklasser från södra Finland i höst fått tillbringa en gratis dag på vetenskapscentret Heureka. Målet är att inspirera eleverna och stärka deras vetenskapliga kunnande.

Vad händer när man häller matolja i ett glas med vatten? Varför bildas det kondens om man håller en sked ovanför ett kärl med hett vatten? Och hur känns det att skapa såpbubblor med hjälp av koldioxidis eller torris?

När Heureka bjuder in skolklasser på besök är fokus på fenomenbaserad inlärning och upptäckarglädje. I Heurekas satsning på svenskspråkiga fadderklasser erbjuds ett paket som inkluderar både vetenskapsteater, laboratorieexperiment och en möjlighet att bekanta sig med Heurekas utställningar. Genom stöd från Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne är klassernas besök på Heureka gratis för skolorna. I höst erbjuds möjligheten till 59 klasser med elever i årskurserna 4–6.

En av klasserna som i september besöker Heureka genom fadderprogrammet är Vindängens sjätte klass. Ivern är påtaglig när ungdomarna droppar färg i glaskärl som de tidigare fyllt med vatten och matolja.

”Titta, det är som i lavalampan.”

”Jag har sett det här på Tiktok!”

Efter en stund får ungdomarna som jobbar parvis skapa ”såpbubblor” med hjälp av såpa, torris och vatten.

”Det var roligt och intressant att se hur allt förvandlades. Jag har sett filmer på sociala medier med liknande experiment och nu var det roligt att få göra samma sak själv”, säger Casper Schmittberg.

Hans par Zino Zach säger att han lärt sig en massa nytt.

”Till exempel om torris. Och på vetenskapsteatern var det jätteintressant att se flytande kväve.”

Samma dag som Vindängens sjätteklassare besöker Heureka är också fjärdeklassarna från Forsby skola i Lovisa på plats. Läraren Elisabet Kouri är glad över att äntligen få göra en utflykt med sin klass.

”Vi har inte så stora möjligheter att åka någonstans och när jag fick reklam om möjligheten att besöka Heureka sökte jag genast. Eleverna har väntat jättemycket på besöket.”

Att Heurekabesöket är gratis för skolan och eleverna har stor betydelse, likaså att transporten, med buss från skolan ingår.

Kommer du i undervisningen att använda det ni upplevt i dag?

”Säkert. Bland annat innehåll från filmen i planetariet.”

Elina Vesanen som är marknadsplanerare på Heureka säger att fadderklassernas besök på Heureka är en verksamhet som fått väldigt positiv respons.

”Genom bidrag från stiftelser, fonder och företag kan vi erbjuda ett så kallat nyckelfärdigt paket åt skolorna.”

Heureka ansökte för första gången om bidrag för svensk fadderklassverksamhet från Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne 2019 och de första klasserna skulle komma på besök hösten 2020 följt av för klasser våren 2021. Coronapandemin satte ändå käppar i hjulet för planerna. Därför besöker ett rekordstort antal klasser Heureka denna höst. Heureka kommer att ansöka om bidrag för att fortsätta verksamheten även nästa år.

Ansökan för att besöka Heureka genom fadderklassverksamheten görs direkt på Heurekas webbplats. För tillfället (september 2021) kan skolklasser ansöka om kostnadsfria besök som stöds av Svenska Kulturfonden.

Bakgrund: Vetenskapsdag på Heureka för svenskspråkiga lågstadieelever:

Har som mål att inspirera barn och stärka deras vetenskapliga kunnande.

Hösten 2021 besöker 59 klasser med sammanlagt 1 400 elever vetenskapscentret Heureka med stöd av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne.

Klasserna får besöka Heureka kostnadsfritt, även fri busstransport ingår i vetenskapsdagen.

I vetenskapsdagen ingår bland annat experiment i laboratoriet och en filmvisning i planetariet.

Projektet för svenska fadderklasser har beviljats 50 000 euro av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne.

Text: Lina Laurent

Foton: Cata Portin

Du kanske också vill läsa

Så ansöker du om bidrag från Stiftelsen BMR

Läs mer

Forskningsprojekt: ”Fattigdom hänger ihop med så mycket annat än pengar”

Läs mer

Se inspelning: webbinarium om att ansöka om bidrag från Stiftelsen BMR

Läs mer

Stiftelsens expert: ”En bra ansökan är tydlig”

Läs mer